17 forskjellige priser ble 27. februar 2013 delt ut under den prestisjetunge Norwegian Cosmetic Award avholdt på Oslo Kongressenter i Oslo.

Bilder fra utdelingen kan du se her.

Kosmetikkbransjens årlige kåring samlet over 300 deltagere fra bransjen og invitert presse. Prisene for nykommerne ble delt ut i 11 ulike kategorier; Dameduft, Herreduft, Årets Herreprodukt, Hudpleie, Kroppspleie, Makeup, Hårprodukt, Annonse, Reklamefilm, Design og Lifestyle.

Vinnerne ble kåret av en uavhengig fagjury bestående av personer med tilknytning til bransjen, blant annet fra presse, detaljhandel og øvrig bransjeekspertise. I tillegg til årets nykommere ble også hedersprisen Årets Produkt delt ut av fagjuryen. Nielsen Norge kåret Årets nylansering i dagligvare.

Ærespris ble i tillegg tildelt Jan Thomas og Ingrid Standal.

 

Disse vant Norwegian Cosmetic Award 2013 (nominerte kan ses til venstre på denne siden):

Kroppspleieprodukt: Eucerin Sun Transparent Spray SPF 30

Juryen sier:  Vinneren har tilpasset seg forbrukernes nye ønsker og behov, samtidig som produktet når flere viktige målgrupper innen sitt segment. Her er et produkt tilpasset de aktive, de med problemhud, og menn - i tillegg har produktet en så behagelig konsistens at den favner "alle" i segmentet. Med sin tørre konsistens og forbrukervennlige emballasje tilfredsstiller dette produktet ikke bare praktiske forventninger, men også forbrukernes økende krav til innovasjon.  Vinneren er kategoriutvidende i sin kanal. 
Det var 6 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Nivea Sun Pure and Sensitive Lotion SPF 30. Nr. 3 i denne kategorien: Yves Rocher Organic Cosmetic Body Scrub.

 


Årets hudpleie, selektiv distribusjon: Estee Lauder - Revitalizing Supreme Global Anti-Aging Creme 

Juryen sier: En ekte multitasker som er spesielt utviklet for europeiske kvinners moderne livsstil og høye forventninger. Basert på en banebrytende teknologi, med 10 verdenspatenter og kraftfulle næringsstoffer, hjelper den huden til å revitalisere seg selv, samt forebygge aldringstegn. Den ultralette og luksuriøse formelen passer de fleste hudtyper, gjør huden beviselig mykere, strålende, mer fast og smidig! En ny favoritt for mange norske kvinner, som har medført en omsetning langt over forventning. Dette produktet har bidratt til en positiv utvikling både innen hudpleie generelt, innen anti-age segmentet spesielt, og det har en design som er en gullvinner verdig! 
Det var 10 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: la prairie Cellular Power Charge Night Nr. 3 i denne kategorien: SENSAI PRIME SOLUTION.


Årets hudpleieprodukt - bred distribusjon: Garnier BB Cream

 

Juryen sier: Dette produktet har vært en av mange lanseringer innen en ny trend. Llikevel har produktet klart å skille seg ut og kan vise til en flott suksess både i henhold til salg og oppmerksomhet.Produktet kombinerer flere egenskaper i en og samme krem, og gir forbruker et løfte om fuktighet, jevnere hudtone, glød og beskyttelse mot UV stråler. Dette produktet er lett å bruke og lett å bli glad i.
Det var 4 nominerte: Nr. 2 i denne kategorien: Eucerin Even Brighter.

Årets hårprodukt: Define Dry Shampoo

Juryen sier: Dette produktet har etablert seg innen topp ti ,og to måneder etter lanseringen var det mestselgende innenfor sin produktgruppe til tross for at det er litt "annerledes" enn konkurrentene. Aldri før har et tilsvarende produkt gått fra null til markedsleder, uansett merke. Produktet har også bidratt til å snu en negativ trend innen sitt segment og sørget for en solid kategorivekst. I tillegg er det norsk!
Det var 10 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Molton Brown Hair Care. Nr. 3 i denne kategorien:
Sunsilk Minerals Stronger to Grow Longer.
 

Årets herreprodukt: Biotherm High Recharge Eye Shot

Juryen sier:Dette er et diskret produkt som fungerer kjapt og effektivt. Innovativ teknologi og den smarte forpakningen har bidratt til at dette produktet har blitt en favoritt for mang en herremann! 
Det var 3 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Clarins Men Exfoliation Cleanser.


Årets Lifestyle: Justin Bieber Someday

 

 

Juryen sier: Lanseringen av denne duften har til tider skapt kaotiske tilstander rundt omkring i landet. Salget har vært fabelaktig og det er desidert den største lanseringen i lifestyle-segmentet. Parfymerier over hele landet har hatt ventelister med unge, håpefulle fans som ønsker seg en liten bit av sitt store popidol?
Det var 4 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: LADY GAGA. Nr. 3 i denne kategorien: Taylor Swift Wonderstruck.

Årets design: Diorific Vernis fra Christian Dior

Juryen sier: Årets design er mer enn et vakkert og tidløst produkt, det betegnes som et it-accessoir. Et vakkert syn på hvilken som helst badehylle med sine vakre former og et ekstremt uttrykk for eleganse og eksklusivitet. Et kunstverk inspirert av 1800-tallet, en gjenoppdagelse av elegante og sofistikerte former, men med en ny, moderne og raffinert stil. Et samleobjekt fra et stort motehus.
Det var 7 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Guerlain Noir G. Nr. 3 i denne kategorien: John Varvatos Artisan.

 


Årets makeup bred distribusjon:
Essie Neglelakk

Juryen sier: Denne lanseringen har vært en av de beste vi har sett i bransjen og har utmerket seg med fantastiske salgstall fra første dag! Vinneren har bidratt til en betydelig kategorivekst og bransjen ønsker seg gjerne flere slike lanseringer.
Det var 9 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: L'Oréal Paris Nude Magic BB Cream. Nr. 3 i denne kategorien: IsaDora Dynamic Lash Griwth Mascara.


Årets makeup selektiv distribusjon:
Le Teint Èclat fra YSL

Juryen sier: En klassiker i nytt format! Den velkjente og kjære trylleformelen har lyst opp kvinners tilværelse i 20 år og mange klarer seg ikke uten. Produktet har blitt et ekte makeup ikon som nå har tatt steget videre. Vinneren tryller bort mørke skygger og småfeil, og har en gjennomsiktig tekstur som sikrer en lysreflekterende og naturlig overflate. Resultatet er en jevn, strålende og feilfri hud! Designet er elegant og edgy som merkevaren selv, og produktet finnes i en bred fargeskala skreddersydd for enhver kvinne.
Det var 5 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Estée Lauder DAYWEAR ANTI-OCIDANT BB CREME SPF 35. Nr. 3 i denne kategorien: Origins GinZing Brightening Mascara.


Årets herreduft: James Bond 007

Juryen sier: Han er sexy, uredd og alltid elegant. I det siste har han også blitt ganske så følsom og ettertenksom, og alt dette reflekteres i en herlig duft som med maskulin kraft drar deg inn til seg. Han er alltid til stede, men aldri vulgært påtrengende.


 
Årets dameduft: Coco Noir fra Chanel

 

 

Juryen sier:En parfyme som oser mystikk, sensualitet og intensitet, men som likevel er frisk og lett med myke undertoner. Toppnoten består av grapefrukt, rose essens og jasmin i hjertet av duften, mens patchouli, bourbon vanilje og tonka-bønner gir den vidunderlige avslutningen. Parfymen tilhører den største duftfamilien, nemlig den orientalske, denne gang inspirert av en italiensk bys mystikk og strålende mørke. Parfymen er i tråd med motehusets ikoner; arven og historien, farvekoder og eksklusivitet. Det er som den lille store damen selv skulle ha skapt den. 
Det var 9 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Lancôme La vie est belle. Nr. 3 i denne kategorien: Guerlain La Petite Robe. 


Årets annonse: Brad Pitt for Chanel N°5

 

Juryen sier: Vinneren i denne kategorien har tatt et modig og uvanlig valg for å selge et produkt som forbindes med helt andre salgsteknikker og visuelle signaler. Produktet er i seg selv en klassiker som kanskje nettopp derfor går nye veier for å vekke oppsikt. At valget har gitt gjenklang hos forbrukerne er selvsagt en bonus for merkevaren. Juryen har valgt å hedre det modige valget for en tidløs duft.
Det var 14 nominerte. Nr. 2 i denne kategorien: Dior Addict Eau Sensuelle. Nr. 3 i denne kategorien: Gucci Premiére.


Årets beste reklamefilm: Lano (vaske henda)

Juryen sier: Det er uendelig mange måter å presentere et produkt på for å selge, hvorav sex og humor er to utpregede ?tricks of the trade?. Vi falt denne gangen solid for humor og barnslig glede. Filmen er fengende, barnslig og gøyal, men samtidig er den både tøff og målrettet. Den setter fokus på viktigheten av noe så alvorlig som renslighet på en leken måte. Nå er det gøy å vaske hendene.

.
 
Årets produkt: Define

Juryen sier: Denne kategorien er en åpen kategori med bare én vinner som bestemmes av juryen. I år er ikke vinneren ett produkt, men en hel produktserie. Serien har skapt innovasjon og bidratt til sterk vekst i kategorien i mange år. Denne serien har vært nr. 1 eller nr. 2-merke i hele 10 år. Det er solgt over 40 millioner enheter i denne perioden. I tillegg er den utviklet i Norge og produseres i Norge. Og ikke minst, den er skreddersydd for nordisk hår.

 

 


Årets beste dagligvarelansering: DEFINE MOROCCAN ARGAN OIL SHAMPOO OG BALSAM

 


Kåret av Nielsen: Dagligvare lanseringene i helse og skjønnhets- kategoriene var også i 2012 preget av lite innovasjon. Fokuset har vært på å utvide sterke merkevarer i eksisterende kategorier. Vinneren har raskt oppnådd høy distribusjon og salg. Vinneren har vært en bidragsyter til vekst i kategorien.