Vinnere NCA 2014



13 forskjellige priser ble 20. mars 2014 delt ut under den prestisjetunge Norwegian Cosmetic Award avholdt på Posthallen i Oslo.

Bilder fra arrangementet ser du her!

Kosmetikkbransjens årlige kåring samlet omlag 300 deltagere fra bransjen og invitert presse. Prisene for nykommerne ble delt ut i 10 ulike kategorier; Dameduft, Herreduft, Hudpleie, Kroppspleie, Makeup, Hårprodukt, Annonse, Reklamefilm, Design og Lifestyle.

Vinnerne ble kåret av en uavhengig fagjury bestående av personer med tilknytning til bransjen, blant annet fra presse, detaljhandel og øvrig bransjeekspertise. I tillegg til årets nykommere ble også hedersprisen Årets Produkt delt ut av fagjuryen.

Disse vant Norwegian Cosmetic Award 2014 (nominerte kan ses til venstre på denne siden):


Årets herreduft

Juryen sier:

Årets herreduft har både lette og pirrende duftnoter. Her finner du frisk bergamott, sofistikert appelsinblomst og klassisk lavendel. I tillegg finnes et orientalske innslag fra eksotisk krydder. Duften passer mannen som hånd i hanske; eller skulle vi si som en eksklusiv italiensk skreddersydd dress?

Vinneren er: Gucci Made To Measure

Årets dameduft

Juryen sier:

En signaturduft skapt til kvinnen som er feminin, karismatisk, sofistikert og dermed selve essensen av en chic italiensk stil – kraftfull og i øyenfallende. Duften er delikat, blander mystikk med følelsen av Chypre-akkorden som inneholder fresia, patchouli og mairose. Selve flasken minner om couture-design. En gjennomsiktig rosa for den intime dimensjonen, og svart for det sosiale – for fremgang.

 Ansiktet utad for den vinnende duften står også som symbol for styrke, drømmer og kjærlighet. Hun sier ja til det livet byr henne.

 Vinneren er: Sì fra Giorgio Armani

Årets design

Juryen sier:

Vinneren er et skimrende design-ikon i stål som med et knepp åpner først ett, så et annet skattekammer. Som et ytre skall har man i tillegg gitt denne designperlen et etui i utsøkt skinn. Gjennomført til minste detalj, en fryd for øyet og et produkt man får lyst til å ta med seg overalt for å plassere det høyst synlig. Elegant og raffinert!

Vinneren er: La prairie - Anti-Aging Eye and Lip Perfection à porter 2

Årets annonse

Juryen sier:

Annonsen er kraftfull og visuelt utfordrende, et sterkt symbol for produktet som personifiserer en kvinne gjennom følelser, mot, forførelse og personlighet. Den sterke fargen som er toneangivende fører oss til en designer og moteskaper som revolusjonerte moter, befridde kvinnen fra tabuer og klisjeer, og forvandlet livet til en herlig reise. Designeren har fra første stund vært kjent som «skandalekreatøren». Han ønsket å sjokkere og levde selv et berg- og dalbaneliv. Også denne annonsen vekker berettiget oppsikt.

Vinneren er: Manifesto fra Yves Saint Laurent

Årets hårprodukt/serie

Juryen sier:

Årets hårprodukt er en liten revolusjon. Med sine 22 patenter er produktets teknologi et gjennombrudd i kategorien. Produktet utnytter oljens kraft og gir dermed en synlig forbedring av håret, i tillegg byr det på en optimal komfort for hodebunnen. Produktet inneholder ikke ammoniakk og har en luksuriøs og diskret blomsterduft.

Vinneren er: Garnier Olia hårfarger

Årets Makeup - selektiv distribusjon

Juryen sier:

Så mycket mer än bara en produkt! Juryn älskade denna makeup duo som både vårdar på sikt och skapar det perfekta resultatet direkt. En korrigerande concealer och en vårdande foundation som ger en perfekt täckning och ett naturligt resultat förenats i en och samma produkt. En solklar vinnare!

Vinneren er: Lancome Teint Visionnaire 3

Årets Hudpleie - selektiv distribusjon

Juryen sier:

Luksuskrem i vakker pakning – slik kan vi oppsummere denne vinneren. Produktet inneholder stamceller som dag for dag gjenoppbygger huden, gir den mer glød og fasthet og etterlater vår hud jevnere og vakrere. Et pluss også for at det finnes flere produkter i samme serie som vi kan komplettere denne kremen med.

Vinneren er: Dior Capture Totale Multi Perfection Cream

Makeup – bred distribusjon

Juryen sier:

Med den här lanseringen har märket återigen lyckats skapa en snakkis bland kunderna, vilket har resulterat i utmärkta försäljningssiffror! Med en innovation i nagelsegmentet, har denna produkt blivit en stor framgång och effekten är som knust kandis för kvinnor.

Vinneren er: Isadora Suger Crush

Kroppspleie - bred distribusjon

Juryen sier:

Dette produktet gir kunden samme resultat hjemme som i skjønnhetssalongen. Produktet har skapt kategorivekst med sine høye salgstall og representerer kjærkommen innovasjon til kategorien. Salget har holdt seg høyt, og kundene returnerer gang på gang for påfyll.

Vinneren er: Veet Easy Wax

Hudpleie – bred distribusjon

Juryen sier:

Dette produktet har solgt over all forventning og har begeistret kunder i alle aldere. Produktet stimulerer hudens cellefornyelse, tilfører fuktighet og gjør at huden får en klart jevnere overflate – rett og slett et lite mirakelprodukt!

Vinneren er: Emma S. Ageless Oxygen Mask 4

Lifestyle duft

Juryen sier:

Produktet er en fruktig og frisk duft med fokus på blomster – og som med sitt design kombinerer det eksklusive med det lekne. Produktet er søtt, iøynefallende og sjarmerende. Godt underbygget av sterke salgstall har lanseringen vært en stor suksess i sitt segment – som representerer en økende sterk kjøpermasse. For mange tenåringsjenter var nok dette fjorårets julegave under treet.

Vinneren er: One Direction ”Our Moment”

Årets produkt

Juryen sier:

Juryen har denne gang valgt å kåre en hel serie som i en årrekke vært ensbetydende med seriøs forskning og innovative produkter både for kvinner og menn. Med enkelt og lett forståelig budskap til forbruker har de maktet å formidle seriøsitet og friskhet. Merket har nå en lang tradisjon på det norske marked, og har bidratt til at serien i dag rangerer som nummer tre på listen for selektive hovedserier i faghandelen. Tilgang til rent vann er helt avgjørende både for produksjon og seriens produkter, basert på aktive ingredienser fremstilt på en bærekraftig måte. De senere årene har serien viet seg til bevaring av akvatiske økosystemer og informerer forbruker at de minimerer påvirkning på naturen på alle mulige måter.

Vinneren er: Biotherm-serien fra L’Oréal

 
Årets reklamefilm

Juryen sier: Årets reklamefilm har brukt noen dristige grep. Med kun knitrende lyd og klassiske filmbilder dukker den store divaen opp og setter ord på en helt livsstil like sexy og like aktuell i dag som den gang ikonet ble filmet. Juryen var ikke i tvil.

Vinneren er: Chanel No 5